2015. március 22., vasárnap

Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni

Tegnap ruhapróba után ismét ellátogatam az Erkel Színházba, Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni ját néztem meg.
Elég kevesen voltak, de gondolom ez a viszonylag korai kezdésnek is köszönhető (18:00).

Újraolvastam a cselekményt már napokkal előtte, de egyébként is régi  vágyam volt megnézni, így nem értek oly nagy meglepetések, mint a legutóbbi darabnál. :)

A 9.sorba sikerült jegyet vennem-eddigi legjobb szerzeményem, 2900ft-ért vár egy csodavilág. Rájöttem, hogy a kedvenc, a jobbközép 15-18sor földszint széle-innen nem takarja ki a színpad 50%-àt az előtted ülő feje, valamint a magyar felirat elolvasásához sem kell le-föl kapkodni a fejedet.

A címszerepben egy olasz bariton: Gianluca Margheri, nemhiába ő volt a gaz csábító, ő a bizonyíték arra, hogy léteznek "jóffffféle" operaénekesek is-pókhas nélkül. 😁😛

Donna Elvira szerepében nagyon tetszett Fodor Beatrix (szoprán), nem a hangja (bár ki vagyok én itt megvétózni bárkijét-csak kedvenceim és kevésbé kedvenceim lehetnek), mègis könnyed gesztusai fogtak meg elsősorban.
Ééééès a 2 kedvencem Don Ottavio - Szappanos Tibor, illetve Zerlina - Szemere Zita voltak.
Utánanéztem totál laikusként, miért pont kettejük hangja kápráztatott el ennyire.
A lírai tenor és a lírai koloratúr szoprán megjelöléseket találtam.
Ez utóbbi a legmagasabb fekvésű énekhang, "a szoprán altípusa, mely rendkívül mozgékony, díszítések, futamokat könnyen éneklő" jelzőket viseli.

Az operahumor.blogon : igen vicces (természetesen ennek kedvéért erős sarkításokkal teli) leírás olvasható az opera kötelező karaktereinek, és ezen keresztül a hangok osztályozásának bemutatására is.
Egyben a műfaj jellegzetességeire is rávilágít, kiváló összegzés, akinek hozzám hasonlóan még nincs erről egy átfogó  képe-de szeretne.
Don Ottavio egyébként  a megváratott hősszerelmes, Zerlina egy édes pici parasztlány, akit szintén megpróbál elcsábítani Don Giovanni.

Szemere Zita hangjába egyszerűen szerelmes lettem! Már ki is néztem a következő előadást, amiben szerepelni fog (Szöktetés a szeràjból-május)

Jöjjön a lényegi rész: Naná Cecchi a darab jelmez- és díszlettervezője.
Nem ő lesz a kedvencem.
A díszletek nagyon tetszettek-azok a gyönyörű napszakokat és tereket határoló, lágyan omló drapériák (ez már személyes fetishem-hát tervezőként mi legyen, ha nem ez :))))) !)
A jelmezekre sem állítanám egyöntetűen, hogy nem tetszettek külön külön nagyon szép volt minden, de ha össze kellene hasonlítanom az előző darabokkal és az abból "tanultakkal", úgy már nekem nem teljesen kerek.....
A fő nőalak: Donna Anna jelmeze egy gyönyörű padlizsánlila bársonyruha-ennek sem színe, sem pedig anyaga nem köszön vissza párja öltözetén (aki a darabban olykor ellensége), semmi utalás.
Bár a lilára azt tanultam, hogy a túlvilág,misztikum,stb. színei
 -a lány, a darab elején elhunyt apját gyászolja, a bosszú pillanatáig szíve képtelen a megnyugvásra, így szerelmük beteljesedése várat magára------>de sokak szerint, ha ezt a színt húzod magadra, szexhiányod van. (Neki úgy tűnt van, nem is kicsit ;P )

Az elején még csàbos, kacér-később végtelenül szomorú Donna Elvira smaragdzöld, kékes-zöld ruhában egy pasztell lilas szalaggal (elhagyott szerelmes -lila ismét ), az idegrendszere nem tűnik épp stabilnak, de nem a pszichiátria színét idéző zöld volt az :))))))))....ez persze most vicc, mert valóban nagy kérdőjelek (féltékenységét jelölné??)

Mit miért-ha személyiséget fejezünk ki, attól még az egység nekem a fő alakok jelmezeinek finom összehangolását is megkívánja.
Lehet, hogy ez az iskolai példa, és ezek elhagyása a nagysága?vagy csak egy stílus a tervezésnél belül és ez egy másik lehetséges jó-ami ugyan nekem nem lesz a kedvencem.
//////Eljátszottam ugyan a gondolattal, milyen színű lehetne az apját gyászoló szerelmes ruhája, ha nem ez a szín:piros?tùl "dög", sárga?tul pompás/aktív, kék?rideg, zöld?gonosz , fekete fehér nem főkarakter/főruhaszín-csak esküvői,hálóing egyenruha szimbólum állat stb, szürke es barna ez pór/öreg/férfi
Ha ő beteg es fáradt es szomorú törékeny :rózsaszín ?!----nem jellemző a korra////////

Tehát még több a kèrdés, mint korábban......
Áprilisban találkozhatok egy jelmeztervezővel-gyűlnek a kérdéseim ! :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése